Oplæsnings koncert: Murakami og Schumann med Gislinge og Holm - 6. juni
Oplev Mette Holm læse op af novellen ”Carnaval” af Murakami, som handler om Robert Schumans berømte klaverværk af samme titel.
Dato: 6. juni
Tid: 19.00
Pris: 35-70 kr.
UDSOLGT
Mette akkompagneres af intet mindre en et af Skandinaviens førende koncertpianister, Katrine Gislinge, og i fællesskab genskaber de den særlige stemning i novellen, som er en af novellerne i Murakamis novellesamling ’Første person ental’, der er oversat til dansk af Mette.
Haruki Murakamis romaner bugner af musik, og i novellen Carnaval er netop dette stykke musik en vigtig del af handlingen. Musikstykket diskuteres og her med følger en helt speciel historie. ”Første person ental” er en samling af ni noveller i krydsfeltet mellem autobiografi og fiktion, hvor man møder både den unge dreng, der går til baseball sammen med sin far, og den ældre mand, der møder en talende abe, da han bader i de varme kilder. Tre af novellerne er musikalske, de handler om Beatles, om Charlie Parker og så om Schumanns Carnaval, hvor hovedpersonerne drøfter hvilket klaverværk de vil høre, hvis de endte på en øde ø og kun måtte høre ét værk.
Mette Holm
Det er mere end 25 år siden, at Mette Holm første gang læste Haruki Murakami. På daværende tidspunkt havde den japanske forfatter endnu ikke opnået litterær stjernestatus, og heller ikke Mette vidste, hvor stor en betydning Murakamis litteratur vil få for hende selv og millioner af andre. I filmen ”Dreaming Murakami” kan man følge hendes arbejde.
Katrine Gislinge
Katrine Gislinge har spillet både solo- og kammermusikkoncerter over det meste af Europa og USA.
Igennem de sidste tre årtier har Katrine Gislinge etableret sig som én af Skandinaviens førende og mest markante pianister, og med sin formidable udtryksvilje og exceptionelle indlevelse i musikken placerer hun sig, som én af de absolut mest markante og interessante kunstnere i Danmark.
Katrine Gislinges tolkninger er præget af en sitrende følsomhed, hvor hver eneste lille detalje i musikken får stor betydning men samtidig samler sig i en klar og fremadrettet strøm. I hendes hænder, i hendes musikerskab formår hun at skabe den fuldendte balance mellem det mest skrøbelige og det mest direkte, og når man lytter til hende, går man ind i et musikalsk rum af ”berusende sensualitet” – som en anmelder beskrev det.
Den foreløbige kulmination af Katrine Gislinges arbejde med Mozarts koncerter kom i foråret 2018, hvor hun – sammen med den svenske ”Stenhammer Quartet – på Alba Records udgav sine fortolkninger af tre af Mozarts klaverkoncerter (nr. 11-13). Udgivelsen vagte berettiget opsigt med strålende anmeldelser – ”Gislinge is unaffected and inviting. This is a quality in music-making that cannot be taught.” (Huntley Dent, ”Fanfare Magazine”)
Ved siden af Mozart ligger hovedvægten i Katrine Gislinges programmer i det klassiske klaverrepertoire – Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin, Brahms, Debussy; men i de seneste år er der sket en udvidelse af hendes repertoire. Både nyere musik – Rachmaninov, Gershwin etc. – og den allernyeste musik er blevet en naturlig del af hendes koncerter.
Katrine Gislinge har samarbejdet med musikere og dirigenter som, Gustavo Dudamel, Gidon Kremer, Augustin Dumais, Jin Wang , Kurt Sanderling, Andreas Brantelied med flere, og spillet på festivaler som, Lockenhaus, Bergen, Trondheim, Cervantino, London, radio France Montpellier, samt i koncertsale som Carnegie Hall, Concertgebouw mm.